Eliran Elbaz-Avner Naim-Karsilamas 7-8 Instrumental (2021)
Greek Translation:
Ο Καρσιλαμάς ή Γαρτσιλαμάς ανήκει στους Αντικρυστούς χορούς. Αντικρυστά εννοούμε πως οι χορευτές χορεύουν ο ένας απέναντι από τον άλλο. Αλλιώς ο καρσιλαμάς ονομάζεται: Αντικρυστός, Καρσιλαμάς και Καρτσιλαμάς. Στα αστικά κέντρα συνοδεύεται με ρεμπέτικη μουσική. Η λέξη έχει την ετυμολογία της στην τουρκική λέξη Karşilama.
Τον χορό αυτόν τον συναντάμε σε πολλές περιοχές της Ελλάδας όπως στην Σύρο στις Κυκλάδες, στην Ίμβρο, στην Λέσβο, στη Μακεδονία, στην Μικρά Ασία, στην Κύθνο, στην Θράκη, στα Γιαννιτσά, στην Καππαδοκία στην Καισάρεια Καππαδοκίας, στην Μαγνησία.
{Πρίντεζης 1981, 163} Σύρος Κυκλάδες. αντικρυστός χορός που ονομάζεται Ψαράδικος Συριανός. Παράδειγμα τραγουδιού : “Επήρα οκτώ χιλιάδες απ’ το μπακαρά και θ’ ανάψω φίνο γλέντι σ’ όλη τη μαγκιά…”.
{Ξεινός 1987, 125} Ίμβρος: στην περιοχή χορευόταν από δύο άντρες οι οποίοι ήταν ο ένας απέναντι στον άλλο. Τα χέρια τους ήταν απλωμένα πλάγια στο ύψος των ώμων και με δύο δάχτυλα, τον μέσο και τον αντίχειρα, έκαναν μαντινάδες και κρατούσαν τον χρόνο για τα βήματά τους. Υπάρχει ο “βαρύς” όπως το “Πιγκί” και ο “Ελαφρύς” Καρσιλαμάς όπως η “Καλαμιά”.
{Καβακόπουλας 1981 , 30} Βορειοδυτική Θράκη: Ο Καρσιλαμάς (Αντικρυστός) όπως και ο Συρτός Συγκαθιστός έχουν ίδιο ρυθμό 9/8, όμως από τα μουσικά όργανα που εκτελείται ακούγεται διαφορετικός. Είναι Κυκλικός χορός που έχει τα δικά του βήματα και τις δικές του ρυθμικές παραλλαγές των 9/8. Τα σημερινά του βήματα μοιάζουν με του Συγκαθιστού και του Συρτού Συγκαθιστού. Η διαφορά ανάμεσα τους είναι πως ο αντικρυστός χορεύεται από ζευγάρια αντρας με γυναίκα , αντίθετα με τον Συγκαθιστό που είναι ανακατεμένοι.
{Μωυσιάδης 1986, 186} Ανατολική Θράκη: Η λέξη Καρσιλαμάς προέρχεται από την Τούρκικη λέξη (καρσί= αντίκρυ όπως και το ποντιακό γαρσί = αντίκρυ). Χορεύεται στις γαμήλιες τελετές, όπου κρατάνε οι γυναίκες μαντήλια μπροστά από τα πρόσωπα τους έτσι ώστε να φαίνονται μόνο τα μάτια τους για να χορεύουν παίζοντας κρυφτό με τους συγχορευτές τους ή γυρνάνε τα μαντήλια τους κυκλικά μέχρι να διπλωθεί και στη συνέχεια αντίθετα να ξεδιπλωθεί. Χρησιμοποιούν ακόμα και τα δάχτυλα των χεριών για να κρατήσουν τον ρυθμό.
{Κόκκινος 1987 , 313} Καππαδοκία: όπως και στην Ανατολική Θράκη έτσι και στην Καππαδοκία ο Καρσιλαμάς χορεύεται κρατώντας ένα μαντήλι, στον γάμο που μεταφερόταν η νύφη από το σπίτι στην Εκκλησία και αντίστροφα. Το μουσικό μέτρο είναι 9σημο (2.2.2.3). Τα βήματα είναι 8 σε 2 μουσικά μέτρα. Καθώς χορεύουν σπάνε τα γόνατα και στρίβουν οι φτέρνες προς τα μέσα του ποδιού.
{Τυροβολά 1992, 126} Καισάρεια Καππαδοκίας: Στη περιοχή αυτή το μουσικό μέτρο αποδίδεται σε 4/4 και χωρίς συνοδεία κροτάλων ή κουταλιών. Πολύ λιγότερο χρησιμοποιείται ο 9σημος ρυθμός σε σχέση με τα Μικρασιατικά παράλια.
{Metallinos & Schumacker 1975 , 49} Μακεδονία: Ονομάζεται Καρσιλαμάς ή χορός Πανωκάτω. Εδώ χορεύεται από δύο σειρές χορευτών που έχουν απόσταση τρία μέτρα. Ο ρυθμός είναι 9/8 και αποτελείται από άντρες και γυναίκες που χορεύουν απέναντι από τον άλλο. Κρατάνε στο δεξί χέρι ένα μαντήλι όλοι οι χορευτές, που το κουνάνε σύμφωνα με τον ρυθμό της μουσικής.
English Translation:
Karsilamas or Gartsilamas belongs to the Antikrystos dances. Conversely we mean that the dancers dance opposite each other. Otherwise the karsilamas is called: Antikrystos, Karsilamas and Kartsilamas. In urban centers it is accompanied by rebetika music. The word has its etymology in the Turkish word Karşilama.
We find this dance in many areas of Greece such as Syros in the Cyclades, Imvros, Lesvos, Macedonia, Asia Minor, Kythnos, Thrace, Giannitsa, Cappadocia, Caesarea, Cappadocia, Magnesia.
Ρ Printezis 1981, 163} Syros Cyclades. opposite dance called Psaradikos Syrianos. Example of a song: “I got eight thousand from the baccarat and I will light a fine party in all the magic …”.
Ει Xenos 1987, 125} Imbros: in the area it was danced by two men who were opposite each other. Their hands were spread sideways at shoulder height and with two fingers, the middle and the thumb, they made mantinades and kept time for their steps. There is the “heavy” like “Pigi” and the “Light” Karsilamas like the “Kalamia”.
Κό Kavakopoulas 1981, 30} Northwest Thrace: Karsilamas (Antikrystos) as well as Syrtos Sygkathistos have the same rhythm 9/8, but from the musical instruments performed it sounds different. It is a Circular dance that has its own steps and its own rhythmic variations of 9/8. His current steps are similar to those of the Co-Founder and the Co-Founder. The difference between them is that the opposite is danced by couples of man and woman, unlike Sygkathistos who are mixed.
Ω Moussiadis 1986, 186} Eastern Thrace: The word Karsilamas comes from the Turkish word (karsi = opposite as the Pontian garsi = opposite). It is danced at wedding ceremonies, where women hold handkerchiefs in front of their faces so that only their eyes are visible to dance while playing hide and seek with their co-stars or turn their handkerchiefs in a circle until it folds and then unfolds instead. They even use their fingers to keep pace.
1987 Red 1987, 313} Cappadocia: as in Eastern Thrace so in Cappadocia Karsilamas is danced holding a handkerchief, at the wedding where the bride was transported from home to the Church and vice versa. The musical measure is 9 marks (2.2.2.3). The steps are 8 in 2 musical meters. As they dance, they break their knees and twist their heels inward.
{Tyrovola 1992, 126} Caesarea of Cappadocia: In this area the musical measure is performed in 4/4 and without accompaniment of rattles or spoons. The 9-digit rhythm is used much less in relation to the coasts of Asia Minor.
{Metallinos & Schumacker 1975, 49} Macedonia: It is called Karsilamas or Panotokos dance. Here it is danced by two rows of dancers that are three meters apart. The rhythm is 9/8 and consists of men and women dancing opposite each other. All the dancers hold a handkerchief in their right hand, which they wave according to the rhythm of the music.
